czwartek, 13 czerwca 2024

Mitologia w teatrze

 Olga Tokarczuk, Zbigniew Mikołejko, Ahat-ili: siostra bogów, 2024


Olga Tokarczuk bardzo lubi zabawiać się mitologią, przypatrywać się mitom na różne sposoby, odnosić je do współczesności. Nowa książka noblistki jest wyjątkowa i bardzo oryginalna. Na początku można przeczytać tekst libretta do opery a w drugiej części analizę i komentarz autorstwa religioznawcy Zbigniewa Mikołejko. Całość jest starannie wydana: Duży format, gruba i podwójna okładka, piękny papier i profesjonalnie opisane zdjęcia w środku. Dla wielbicieli mitologii i wszystkich pasjonatów starpożytności to prawdziwa perełka.

Czytałam oczywiście Annę In w grobowcach świata, powieść Tokarczuk wydaną w 2006 roku. Dlatego czytając tę książkę cały czas nasuwały mi się porównania. Co było  w powieści a czego tam mnie było. Jest to mitologiczna opowieść o sumeryjskiej boginii wojny i miłości Inannie, która schodzi do podziemia gdzie króluje jej zimna siostra i po długich perypetiach udaje jej się jako wrócić na ziemię. Daje on mnóstwo możłiwości interpretacyjnych i rozbudza wyobraźnię. Z przyjemnością weszłam jeszcze raz do świata Olgi Tokarczuk, tym razem trochę poważniejszego i tajemniczego, ale nadal bardzo twórczego i inspirującego.

1 komentarz:

  1. Lektura obowiązkowa dla mnie . "Anne In..." czytałem, i byłem pod wrażeniem. Pozdrawiam .

    OdpowiedzUsuń