czwartek, 13 czerwca 2024

Wspomnienie pandemii

 Karolina Korwin Piotrowsa, Reset. Świat na nowo, 2022


Czasami z niewyjaśnionych powodów czuję potrzebę, aby wracać do czasów pandemii i przypominać sobie świat z innej perspektywy. Czas zatrzymania był dla mnie wyjątkowy, bo spodziewałam się wtedy dziecka i byłam pełna różnego rodzaju niepokojów. Obserwowałam wszystko z Niemiec, dlatego chętnie poznałam, przedstawioną w książce polską, pandemiczną rzeczywistość. Autorka przeprowadziła wywiady z przedstawicielami polskiej kultury, aby przyjrzeć się pandemii coronavirusa w 2020 i 2021 roku z różnych stron. Powstał w ten sposób ciekawy obraz ówczesnej rzeczywistości, chociaż w większości widziany oczyma osób z okładek czasopism.

Pierwszy wywiad bardzo ciekawie otwiera całość, wypowiada się ratownik medyczny, który poczuł kolejne etapy pandemii na własnej skórze. Podobała mi się rozmowa z Natalią Kukulską, która daje do zrozumienia, że w obliczu długotrwałych, życiowych tragedii okazuje się, że ratuje nas kultura. Gdy zastanawiam się nad tym dłużej, dochodzę do wniosku, że podzielam jej zdanie. Gdy nie możemy wyjść cały dzień z domu, chwytamy przecież za książki, gazety, oglądamy filmy, telewizję. Jeśli zaspokojone są nasze podstawowe potrzeby czyli zdrwie, jedzenie i bezpieczeństwo, to aby wytrzymać psychiczne obciążenie, często pomocna jest właśnie kultura. Dla mnie na pewno. 

Polecam również rozmowy z panem Rusinkiem i Nagosiem. Zaciekawiły mnie też wywiady z Sylwią Chutnik i Natalią de Barbaro. Każdy ma swój własny punkt widzenia i opowiada o swoich refleksjach. Czytałam tę książkę trochę jak gazetę. Gdy któraś z rozmów mnie znudziła, nie kończyłam jej, tylko przechodziłam do następnej.

1 komentarz: