środa, 14 lutego 2024

Niezwyciężony Heros

 Madeline Miller, Pieśń o Achillesie, 2021












To piękna powieść napisana w niezwykłym stylu. Niby znam przygody Achillesa i przebieg Wojny Trojańskiej, a jednak ta historia wciągnęła mnie na kilka dni bez opamiętania. Narratorem jest bowiem przyjaciel i kochanek greckiego herosa - Petraklos. Opowiada on, patrząc z uwielbieniem na Achillesa i czytelnikowi mimowolnie też udziela się ten stan. Dlatego tak bardzo podoba mi się tytuł powieści, "Pieśń o Achillesie", świetnie oddaje wydźwięk całości. Autorka "Kirke" kolejny raz zabrała mnie do mitologicznego świata, sprawiając na chwilę, że we wszystko uwierzyłam i poczułam się jedną z nich.

Nie znam właściwie lepszej książki o Wojnie Trojańskiej i tę będę teraz wszystkim polecać. "Iliada" Homera nie jest przecież dla każdego, a tutaj można poczuć się jak na prawdziwej wojnie, poznać jej bohaterów i emocje jakie nimi przez całe 10 lat targały. Wcześniej poznajemy dzieciństwo Achillesa i jego relację z matką, Nimfą wodną Tetydą. To ona uświdomiła go o przepowiedni, mówiącej że może żyć wiele lat i umrzeć w zapomnieniu lub umrzeć młodo jako bohater. Achilles wybiera oczywiście sławę herosa i dzięki temu, możemy czytać o nim poematy, oglądać filmy i przeżywać razem z nim trojańskie przygody.

2 komentarze:

  1. Tu Jardian Iwono. Voś dla mnie. Ostatnio u siebie zrecenzowałem "Odyseję" a "Iliada" - drugi raz przeczytana - raz na I szym roku studiów teraz - skończyłem "Iliadę" w niedzielę. Pozdrowienia .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Świetnie, ja też w tym miesiącu zaczytuję się w mitach. "Odysea" jeszcze przede mną. Jestem bardzo ciekawa twojej recenzji.

      Usuń