czwartek, 15 lutego 2024

W świecie nieśmiertelności

 Zygmunt Kubiak, Mitologia Greków i Rzymian, 2002



Ta książka bardzo długo czekała na mnie na półce. W 1998 roku autor otrzymał Nagrodę Nike Czytelników, więc koniecznie chciałam ją przeczytać. Wszystkie mitologie świata mnie fascynują i byłam bardzo ciekawa jak Zygmunt Kubiak odczytał mitologię grecką i co nowego w niej znalazł. Cieszyłam się, że mamy w Polsce drugi po Parandowskim zbiór mitów i będzie można je ze sobą porównać. Ilekrość jednak otwierałam tę książkę, zaczynałam gubić się w historiach pomieszanych z literackimi odnośnikami. Odkładałam na później, no i w końcu przyszedł na nią czas. Teraz naprawdę przeczytałam z zaangażowaniem, podkreślając i zaznaczając. To nie jest książka dla każdego, ale jeśli już ktoś ją poczuje, to otwiera się przed nim niesamowity świat.

Autor potraktował wierzenia starożytnych Greków i Rzymian bardzo poważnie. Zgłębił chyba całą literaturę z tamtych czasów, aby w rzetelny sposób ją dla nas opisać. Przywołuje mnóstwo przykładów, porównując ze sobą podania i źródła. Nie byłam wcześniej świadoma, że aż tak głęboki jest to temat. Każdego boga i herosa Zygmunt Kubiak opisał ze wszystkich stron, podając najstarsze informacje do jakich dotarł. 

Czasami tę książkę czyta się ciężko. Powodem są bardzo drobiazgowe opisy poszczególnych źródeł literackich, ale uważam, że każdy znajdzie w niej coś dla siebie. Jeśli któryś z tematów tu poruszanych mnie nie zainteresował, to przechodziłam do następnego. Opisy Świata Zmarłych albo Wojny trojańskiej, które z reguły uwielbiam, bardzo mnie tutaj zauroczyły. Czuję, że więcej już nie można wiedzieć, że autor wypełnił mnie swoją wiedzą mitologiczną, i to jest bardzo przyjemne uczucie.



2 komentarze:

  1. Tu Jardian Iwono. Mam to samo wydanie. I wciąż go fragmentami czytam i czytam. Pozdrowienia .

    OdpowiedzUsuń