czwartek, 22 grudnia 2022

Opowieść w opowieści

 Guillame Musso, Eine Geschichte, die uns verbindet, 2021

Polski tytuł: Zabawa w chowanego














To pierwsza książka francuskiego pisarza, którą przeczytałam. Niemiecki tytuł brzmi tak zagadkowo, że postanowiłam sprawdzić o co w nim chodzi. "Ein Wort, um dich zu retten" czyli "Jedno słowo, aby cię uratować". Pierwsze strony od razu zapowiadają trzymającą w napięciu powieść. Sześcioletnia córka znanej pisarki znika podczas zabawy w chowanego w małym mieszkaniu. Śledztwo utyka w martwym punkcie, a moja wyobraźnia oszalała w wymyślaniu kolejnych wersji tego, gdzie dziewczynka mogła zniknąć.

Tak naprawdę jednak, była to w głównej mierze dla mnie książka o pracy pisarza, pisarstwie i książkach. Głównymi bohaterami są ludzie literatury, którzy w pierwszoosobowej narracji opowiadają o swoim warsztacie pisarskim i o wpływie pracy na ich życie. W pewnym momencie zorientowałam się, że fikcja z ich książek zaczyna przenikać do rzeczywistości, co było niesamowitym przeżyciem. Autor zabawił się z czytelnikiem sprawiając, że niczego nie można było być pewnym. Granice między prawdziwym światem a tym wymyślonym zaczęły się zacierać. Nie mogłam odłożyć książki, dopóki nie zorientowałam się o co w tym wszystkim chodzi. Bardzo lubię takie literackie zabawy. 

1 komentarz:

  1. Też lubię takie formy, pozdrawiam po większych zakupach i przed sprzątaniem :-) .

    OdpowiedzUsuń