piątek, 4 czerwca 2021

Córka Mieszka

 Elżbieta Cherezińska, Harda, 2016


"Sigrid Dumna, Sigrid Nieugięta,

do której świetlistej siedziby

ze skalistych groni bagnistym szlakiem

wytrwale bieżą zalotnicy..."





To książka, która przeniosła mnie do całkiem innego świata. Mogłam z bliska przyjrzeć się jak książę Mieszko został ochrzczony i w jaki sposób udało mu się wprowadzić chrześcijaństwo wśród Polan. Moje pierwsze spotkanie z prozą Elżbiety Cherezińskiej wypadło bardzo dobrze. Jej grube powieści historyczne zachęcają mnie teraz jeszcze bardziej do kontynuacji tej niesamowitej opowieści o życiu Świętosławy - córki Mieszka i Dobrawy, siostrze naszego pierwszego króla Bolesława. 

Harda to w dużej mierze powieść opatra na faktach historycznych, z bardzo dobrze opisanym tłem obyczajowym. Życie pierwszych władców Polski było pełne emocji. Na książęcych dworach miały niejednokrotnie miejsce rzeczy, które nawet nie przyszłyby nam współcześnie do głowy. Warto poobserwować je z bliska. W prozie historycznej nie sposób uniknąć wątków politycznych, koniecznych do zrozumienia całości. Tylko one w całej powieści trochę mnie znudziły i zniecierpliwiły. Cała reszta brawurowo trzyma w napięciu. Z pewnością nie będę długo czekać aby sięgnąć po kolejny tom i poznać dalsze losy Matki Królów.




4 komentarze:

  1. Czytałem, dość dawno. Mam chyba tę książkę na czytniku. Porwała mnie :) Pozdrawiam z deszczowego południa Kraju :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przede mną jeszcze cała pozostała twórczość Cherezińskiej.

      Usuń
  2. Mam tę książkę, ale jeszcze nie miałam czasu, aby do niej zajrzeć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na mnie też długo czekała na półce! Zapewniam, że warto sięgnąć i zanurzyć się w świat Świętosławy:)

      Usuń