środa, 3 maja 2023

Lekarze na lini ognia

 Ałbena Grabowska, Doktor Zosia, 2022


To już trzeci tom serii Uczniowie Hippokratesa. Opowieści z życia lekarzy również tym razem porwały mnie na kilka długich wieczorów. Fikcja zgrabnie miesza się tutaj z prawdziwymi wydarzeniamia, ale autorka tak sprawnie buduje fabułę, że dzięki temu niełatwa historia Polski zyskuje realistyczne emocje. Jak zawsze główną fabułę przecinają rozdziały o życiu wybitnych lekarzy i przełomowych wydarzeniach z historii medycyny. Trochę mi one przeszkadzały, gdyż byłam ciekawa dalszych powieściowych wydarzeń, ale mimo wszystko z zainteresowaniem poczytałam o Aloisym Alzheimerze albo Zygmuncie Freudzie. 

W książce zostaje pięknie opisana praca w przedwojennym Szpitalu Ujazdowskim w Warszawie. Niestety wraz z końcem lat trzydziestych rozpoczyna się tragiczny w skutkach czas zarówno dla lekarzy i personelu jak też dla wszystkich pacjentów. Perypetie głównej bohaterki splatają się z losem znanych i ważnych dla historii Polski ludzi. Obserwujemy zagładę Żydów i ich cierpienie w getcie razem z Januszem Korczakiem. Dużo emocji dostarczają opowieści z obozów koncentracyjnych, w których umierały również znane lekarki. Do końca powieści nie jesteśmy pewni, komu uda się przetrwać tę gehennę. Lektura trzyma bez przerwy w napięciu a po wszystkim potrzeba dużo czasu aby się otrząsnąć. Szczególnie silnie przeżyłam opis wydarzeń Powstania Warszawskiego.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz