sobota, 2 kwietnia 2022

Wolny Gdańsk i nowi Gdańszczanie

 Anna Sakowicz, Czas goryczy, 2021

TOM 3: Jaśminowa Saga - Gdańsk 1968-2019




"Właśnie o to chodzi, że my rzeczy traktujemy, jakby to powiedzieć, jak coś, co można wyrzucić i kupić nowe, ale przecież przedmioty są znakiem naszych czasów. Zmieniają kształty, kolory, faktury...... Uczą nas historii, dlatego doskonale rozumiem ten sentyment." (s.529)



Mam duży sentyment do starych przedmiotów, dlatego wybrałam powyższy fragment z książki. Trzeci i ostatni tom gdańskiej sagi skupia się na latach komunizmu i współczesności. Do głosu dochodzi nowe pokolenie rodziny Jasińskich. Gdańsk po wojnie wcale nie był spokojnym miastem. Wielka historia i ważne wydarzenia odciskają piękno na życiu bohaterów powieści. Musieli przetrwać zastraszania komunistycznej władzy, zamknięte granice, strajki, nagonkę na społeczność żydowską, stan wojenny a nawet internowania. Jakby tego było mało, nad rodem Jasińskich wisi klątwa powodująca śmierć młodych chłopaków. Za każdym razem, gdy którejś z bohaterek rodzi się syn w czytelnikach pojawia się strach o niego.

Autorka lekko snuje swoją opowieść nie oszczędzając drastycznych scen i nie ograniczając się w uśmiercaniu kolejnych postaci. Z niektórymi było mi się bardzo trudno pożegnać. Oczywiście jak to zazwyczaj w finałowym tomie bywa, rozwiązują się tutaj prawie wszystkie rodzinne zagadki i tajemnice. Podoba mi się sposób w jaki Jasińscy "przechodzą" na drugą stronę po śmierci. Ciekawie wybrzmiewa również rozliczanie się z przeszłością i powroty do rodzinnych, starych pamiątek i tradycji. Chociaż sięgnęłam po tę sagę głównie ze wględu na Gdańsk i jego historię, spodobała mi się również fikcyjna część powieści. 

1 komentarz:

  1. Tym raczej chyba - na razie - nie dla mnie, choiaż był okres, gdy o Gdańsku dużo czytałem. Pozdrawiam serdecznie :-) .

    OdpowiedzUsuń