wtorek, 24 października 2023

Wymarłe księstwo

 Elżbieta Cherezińska, Sydonia. Słowo się rzekło, 2023


















Miałam bardzo ciekawą przygodę z tą książką. Zaczęłam jej słuchać na audiobooku, a skończyłam czytając. Autorka jak zwykle napisała powieść historyczną z rozmachem, opowiadając o dziejach Pomorza. Tytułowa bohaterka jest obecnie najpopularniejszą postacią pomorskiej literatury i malarstwa. Losy Sydonii von Bork rozbudzają wyobraźnię za sprawą przeróżnych legend, które o niej krążą. Z zaciekawieniem więc przyjrzałam się życiu Sydonii w książce Elżbiety Cherezińskiej.

Szlachcianka Sydonia von Bork żyła na przełomie XVI i XVII wieku. Mieszkała w Wołogoszczy i w Szczecinie. Nigdy nie wyszła za mąż, choć miała wielu narzeczonych, w sądach walczyła z bratem o należny sobie spadek. Drugą część życia spędziła w klasztorze w Marianowie. Już jako starsza kobieta została oskarżona o czary, w wyniku których mieli umierać ludzie. Przyznała się na torturach i została skazana na śmierć poprzez ścięcie mieczem. Szerokim echem rozeszła się wieść o klątwie, którą rzuciła na rodzinę księżąt pomorskich z rodu Grifitów. Przepowiedziała, że cały ród wyginie bezpotomnie, co ostatecznie stało się po jej śmierci, kiedy zmarł ostatni z książąt Bogusław XIV w 1637 roku.

Autorka trzymając się faktów historycznych fabularyzuje swoją opowieść, dzięki czemu bez przerwy pobudza zaciekawienie czytelnika i trzyma w napięciu. Druga część książki opowiedziana jest z perspektywy Sydonii. Z emocjami śledziłam szczegóły jej uwięzienia, całego procesu o czary i nawet tortur czyli tzw. ostrego przesłuchania. Elżbieta Cherezińska każdą swoją powieścią rozbudza we mnie zaciekawienie tematem i motywuje do pogłębiania wiedzy po lekturze powieści. To niezwykła moc literatury.  


1 komentarz:

  1. Jestem Iwono wielkim fanem twórczości Cherezińskiej, po tę też sięgnę. Na czytniku mam jej Północną Drogę, Królową, Hardą , Odrodzone Królestwo. Czyli trochę tam jest . Ale wybacz, już nie pamiętam dokładnie które :mam :-) .

    OdpowiedzUsuń