niedziela, 22 października 2023

Wojenne Wejherowo

 Dawid Wasiniewski, Byliśmy niewinni, 2023









Przeczytałam niezwykłą powieść, która przeniosła mnie w odległe lata do przedwojennego Wejherowa. To kaszubskie miasto jest mi bliskie, gdyż towarzyszy mi od najmłodszych lat. Stawiałam w nim swoje pierwsze, samodzielne kroki jako licealistka. Mimo tego jednak, że od tak dawna jestem związana z tym miastem, mam wrażenie, że dopiero teraz je naprawdę poznałam. Za sprawą tej na poły historycznej książki mogłam przenieść się do przedwojennego Wejherowa aby zobaczyć jak Niemcy zamieszkiwali ulice, które dobrze przecież znam. Niezwykłe jest takie odkrycie miasta na nowo.

Trójka głównych bohaterów to nastolatkowie, którzy uwielbiają grać w tenisa. Zupełnie przypadkiem każdy z nich jest przedstawicielem innej narodowości. Fejga jest Żydówką, Włodek Polakiem a Kurt Niemcem. Mieszkają obok siebie i się przyjaźnią, razem grają w tenisa i szukają skarbu Wejhera. Chłopacy podkochują się w swojej koleżance, ale zbliżająca się do Polski wojna niweczy wszystkie plany i stawia przyjaciół na przeciwległych frontach.

Autor z niesamowitą dokładnością opisał Wejherowo, jakiego nie znam. Na nowo odkryłam ludzi, których nazwiska towarzyszyły mi przez wszystkie licealne lata. Nie zastanawiałam się po prostu wcześniej, dlaczego ulice miasta nazwane są ich imionami, teraz już wiem. Na kartach powieści zobaczyłam ulubione miejca i historię ich powstania. Akcja całości obejmuje lato 1939 roku aż po przerażający listopad, gdy w Lesie Piaśnickim odbyły się zbiorowe egzekucje 14 tysięcy ludzi. Początek wojny i czas ją poprzedzający nie są łatwymi tematami, fikcyjni bohaterowie zostali bardzo ciekawie wplecieni w historię miasta. Mimo swoich 700 stron, czytałam tę książkę tracąc poczucie czasu.

1 komentarz:

  1. Będę tę książkę mieć na uwadze Iwono, pozdrawiam - Jardian . Teraz znów siedzę w Windsorach :-) .

    OdpowiedzUsuń