sobota, 10 lipca 2021

Literatura ratuje świat

 Olga Tokarczuk, Czuły narrator, 2020



"Nie ma straszliwszej choroby niż ta, kiedy człowiek zgubi swój indywidualny język i przejmie całkowicie jako prywatny ten zbiorowy.(...) I jedynym rodzajem terapii staje się wtedy literatura - obcowanie z językami twórców działa jak szczepionka przeciwko wizji świata tworzonej doraźnie i traktowanej instrumentalnie. Jest to potężny argument za czytaniem literatury (także klasycznej), bo literatura pokazuje, że kiedyś języki zbiorowe funkconowały inaczej, a w związku z tym powstawały inne wizje świata." (Prace Hermesa, czyli jak tłumacze codziennie tarują świat)

Fantastycznie bawiłam się przy tej książce. Czytałam ją długo i wiem, że wielokrotnie będę jeszcze do niej wracać. Olga Tokarczuk odsłoniła przed czytelnikami warsztat swojej pracy, zdradziła różnego rodzaju ciekawostki i sekrety swojej twórczości. Chociaż jest to trudna proza wymagająca koncentracji, czytało mi się ją bardzo dobrze. Przede wszystkim dlatego, że znam wszystkie książki noblistki i bez trudu mogłam podążać jej tropem myślowym.

Kolejne rozdziały to eseje, wykłady i artykuły, które bardzo chętnie nazwałabym reportażami literackimi. Teksty te są bowiem podróżą po literaturze. Autorka pokazuje jaką rolę odgrywają książki w jej życiu, snuje refleksje na przeróżne okołoliterackie tematy. Podobały mi się wywody o zawodzie pisarza, sile literatury i pracy artysty przez co na chwilę zupełnie inaczej zaczęłam spostrzegać książki. Dzięki Oldze Tokarczuk znowu znalazłam się w innym świecie. Podziwiam niezwykłą czułość z jaką traktuje swoich bohaterów literackich i niebanalnych narratorów, którzy opowiadają jej powieści.

Warto mieć tę książkę na półce. Zaznaczyłam ważne dla mnie cytaty i z pewnością będę często do nich wracać. Cieszę się przede wszystkim z tego, że mam teraz "Wykład noblowski" pod ręką, bo już kilka razy zastanawiałam się, gdzie mogłabym go wydrukować. Jest on przepełniony ważnymi i ciekawymi spostrzeżeniami i otwiera możliwość dyskusji i refleksji na mnóstwo egzystencjalnych tematów.


1 komentarz:

  1. Z pewnością sięgnę. Teraz czytam - jak już wspomniałem - "Prawiek", "Podróż Ludzi Księgi " - książki biblioteczne i jeszcze własny zakup - "Bieguni" - muszę dla tej ostatniej pozycji znaleźć odpowiedni czas. Przesyłam pozdrowienia :)

    OdpowiedzUsuń