środa, 29 grudnia 2021

Polskie wilki

 Anna Maziuk, Instynkt, 2021


"O komunikacji wokalnej wiemy bardzo mało. Przypuszczamy, że w ten sposób zwierzęta zwołują się na polowania albo zapraszają resztę rodziny w momencie, kiedy coś złapią. Kiedy wyją grupowo, nisko i słychać jakieś powarkiwania, szczeknięcia, może chodzić o odstraszanie obcych. Taka dźwiękowa demonstracja siły. Często zresztą naciągana. Z kolei długie, przeciągłe wycie określa się mianem love song samotnego wilka, który szuka ukochanej. Albo odwrotnie."


Uwielbiam wilki i byłam bardzo ciekawa tej książki. Pochłonęłam ją w dwa dni, tak mnie wciągnął dziki, leśny świat. Od autorki wilczych reportaży czuć dużą pasję przyrodniczą. Potrafi pisać o zwierzętach emocjonalnie i z wyczuciem. W dziewięciu rozdziałach poruszyła mnóstwo niesamowicie ciekawch aspektów wilczego losu w Polsce. Poprzez przybliżanie badań naukowch oraz rozmowy z leśnikami, myśliwymi, przyrodnikami czy biologami Anna Maziuk zbliża swojego czytelnika tak blisko wilka jak tylko można podejść do dzikiego zwierzęcia. 

Wilki są bohaterami tej książki. Opisując badania naukowe reporterka opowiada historię każdego z nich. Nadając zwierzęciu imię zaczynamy inaczej go postrzegać. W niektórych tekstach podążamy jego tropem i zaczynamy czyć to co on. Trzeba naprawdę dobrze znać szarego drapieżnika aby z taką precyzją wyobrazić sobie jak działają jego zmysły. Przedstawiono tu historię Orzechowej, Freji, Pumpika, Miko, Luny i wilu innych zaobrożowanych wilków. 

Ciekawe dla mnie okazało się również spojrzenie myśliwych. Mają paradoksalny sposób podejścia do przyrody, którą z jednej strony podziwiają i znają wyśmienicie a z drugiej świadomie naruszają jej porządek. Wilki od 1998 roku są w Polsce gatunkiem chronionym, mimo to nadal są zabijane. Poznając argumenty myśliwych można starać się ich zrozumieć. 

Z tych niesamowicie wciągających reportaży dowiedziałam się o sposobach tropienia wilka, wabienia czy stosunku do ludzi. Poznałam różne problemy jakie wiążą się z czujkami czyli podglądaniem zwierząt, wilkopsami czyli hybrydami powstałymi z połączenia psa z wilkiem albo dokarmianiem leśnych mieszkańców. "Instynkt" to pasjonująca przeprawa przez las. Polecam.

4 komentarze:

  1. Skorzystam z rekomendacji, poszukam w MGiPBP. Bardzo ciekawie przedstawiłaś tę książkę . Z innych rzeczy : moja rodzina przepada za wilczurami, Siostra ma już za miastem drugiego. Uwielbiam je i ja ;-)

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam dowiadywać się takich ciekawych rzeczy z tego typu literatury.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również, dlatego tak częso sięgam po reportaże:)

      Usuń