wtorek, 21 stycznia 2014

Kochanka, przyjaciółka, córka


Agnieszka Osiecka, Biała Bluzka. Najpiękniejsze opowiadania, 2010


Wszystkim się wydaje, że dobrze znają Agnieszkę Osiecką. Każdy potrafi zaśpiewać którąś z piosenek jej autorstwa. Nie wszyscy jednak znają jej niezwykłą prozę. Zanim sięgałam po opowiadania Osieckiej, też nie zdawałam sobie sprawy z tego, że autorka ma tak ogromny i piękny talent prozatorski. Pisane w różnej formie opowieści potrafią rozbawić, zachwycić i wzruszyć.
 
Tytułowe opowiadanie Biała bluzka, nadal pozostaje moim ulubionym, ale dopiero teraz poznałam kontynuację korespondencji sióstr-przyjaciółek pt. Ćma. Osiecka daje Eli i Krystynie drugą szansę. Artyzmu Białej bluzki nic nie pobije, warto jednak poświęcić godzinkę na prześledzenie dalszych losów głównych bohaterek, oraz tym razem także listów do Andrzeja, aby głębiej przyjrzeć się problemowi choroby Elżbiety.

Pozostałe opowiadania także poruszają temat miłosnych rozgrywek i zakorzenione są w klimatach PRL-u. Okraszane zabawnymi scenami i typowym dla Osieckiej poczuciem humoru podejmują nieraz także bardziej złożone problemy natury kobiecej. Najgłębiej pozostał mi w głowie tekst będący wyznaniem córki, opisującej swoją matkę. Albańska noga, czyli matka i córka to opowiadanie na swój sposób wstrząsające, szczególnie kiedy uzmysłowiłam sobie, że może być ono związane z biografią Agnieszki Osieckiej. Narratorka opowiada o swojej matce, która egoistycznie nie nauczyła córki żadnych pożytecznych rzeczy typu gotowanie, sprzątanie itp. aby zatrzymać córkę dla siebie, aby skutecznie zniechęcić do niej wszystkich mężczyzn. Kiedy myślę o tym, że sławna już Osiecka wróciła pod koniec życia na Saską Kępę aby zamieszkać ze swoją matką zaczyna mnie to przerażać.
 
W zapisie opowiadań widać duży wpływ teatru na życie autorki. Dłuższe z nich są podzielone na sceny lub odcinki. Piękne wydanie książki w twardej oprawie jest jej dodatkowym atutem. Każde z opowiadań poprzedzone jest rękopisem lub maszynopisem pierwotnych wersji.

Opowiadania:
 
Biała bluzka   
Ćma
Zabiłam ptaka w locie
Czarna wiewiórka
Mimi Mahometanka
Salon gier
Śniło mi się, że moja łódź tonie
Albańska noga, czyli matka i córka
Retro


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz