piątek, 26 stycznia 2024

Co się dzieje na Kaszubach

 Stasia Budzisz, Welewetka. Jak znikają Kaszuby, 2023




"Kaszubskie stroje, kaszubskie instrumenty, kszubskie show. Wszystko mamy kaszubskie. Na Kalwarię Wejherowską mówimy kaszubska Jerozolima, na pojezierze - kaszubska Szwajcaria, Lasy Piaśnickie to kaszubskie Katyń, obóz koncentracyjny Stutthof to kaszubski Auschwitz. Mamy też kaszubskie nuty, kaszubską truskawkę i kaszubskie Disneyland. Tak się mówi na szymbarskie Centrum Edukacji i Promocji Regionu, CEPR." (s.246)


Z nieodpartym zainteresowaniem przeczytałam reportaże o miejscach mojego dzieciństwa i młodości. Wychowałam się na Kaszubach i bardzo dużo wspomnianych w książce historii jest mi bliskich. Podczas czytania towarzyszyło mi dużo różnych emocji. Dowiedziałam się też kilku ciekawych faktów. A biorąc jeszcze pod uwagę fakt, że bardzo lubię rodzinne historie i docieranie do wiadomości o jak najdawniejszych przodkach, to książka ta była mnie bardzo przyjemną przygodą.

Autorka zanurza się w historię regionu a potem małymi krokami przybliża się do współczeności aby pokazać co się wydarzyło z językiem kaszubskim, kulturą, obyczajami i z samymi Kaszubami. Szczególnie interesująca jest opowieść o języku, który kiedyś niemal siłą został zepchnięty na margines a obecnie stara się go na różne sposoby wskrzesić i utrzymać przy życiu. 


1 komentarz:

  1. Na pewno sięgnę po tę książkę, pozdrawiam Iwono .

    OdpowiedzUsuń