sobota, 10 sierpnia 2024

Polskie wyspy

 Piotr Oleksy, Wyspy Odzyskane. Wolin i nieznany archipelag, 2021


Sięgnęłam po tę książkę wybierając się na wyspę Wolin i Uznam rowerem. Zawsze przed podróżą wolę przeczytać reportaże o miejscu, do którego się wybieram zamiast przewodników. Zaciekawiła mnie historia polskich i niemieckich wysp a Piotr Oleksy wtajemniczył mnie również w kulturę i obyczajowość swoich rodzinnych stron.

W reportażach opowiada o najdawniejszych dziejach północno-zachodniego wybrzeża Polski. Sięga czasów Książąt Pomorskich a nawet dalej. Mnie oczywiście najbardziej zaciekawiły wielkie migracje powojenne i czasy, kiedy Niemcy musieli ustąpić miejsca w swoich domach Polakom ze Wschodu. Dowiedziałam się wielu interesujących faktów i poznałam bardzo ciekawe osoby związane ze Świnoujściem i Międzyzdrojami. Zupełnie inaczej dzięki temu mogłam spojrzeć na odwiedzane miejsca.

Nie zdawałam sobie sprawy z tego, jak duże zmiany zachodziły na wyspach. Jak ogromne znaczenie odgrywa nowy tunel, dzięki któremu, aby dostać się do Świnoujścia, nie trzeba czekać na prom. Zniesienie granic między Polską a Niemcami również bardzo zmieniło oblicze pogranicznych miast. Dzisiaj są to piękne nadmorskie kurorty i tylko mieszkańcy wiedzą, jaką drogę przeszły te tereny, aby turyści mogli się nimi zachwycać. 

2 komentarze:

  1. Byłem na wyspie Wolin w 2022 roku, mam miłe wspomnienia, pozdrawiam, u mnie przerwa a blogu do 1 września :-) .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozumiem, że to przerwa urlopowa. Życzę więc miłego wypoczynku:)

      Usuń