środa, 8 grudnia 2021

Kobieta lekarzem

 Ałbena Grabowska, Doktor Anna, 2021





"Nie unikniemy takiej dyskusji! Sam pomysł, aby kobieta była lekarzem, obraża Boga!"







To kontynuacja serii "Uczniowie Hipokratesa". Książka stanowi fabularyzowaną biografię pierwszej dyplomowanej lekarki na ziemiach polskich, żyjącej w latach 1854 - 1918 Anny Tomaszewicz. Autorka przedstawiając perypetie zawodowe głównej bohaterki i jej zawziętą walkę o to aby móc leczyć, między rozdziałami opowiada o sławnych ludziach, którzy w XIX wieku przyczynili się do często rewolucyjnych odkryć służących medycynie. Książkę otwiera opowieść o Elizabeth Blackwell pierwszej amerykańskiej lekarce. Zaciekwiły mnie szczególnie przedstawione pokrótce losy Charlesa Darwina i na końcu Wilhelma Röntgena. Dzięki tej książce dowiedziałam się również o zupełnie mi nie znanym wcześniej chemiku Felixie Hoffmannie, który stworzył użyteczną dla przemysłu medycznego aspirynę i heroinę jako lek przeciwbólowy. 

Tak jak w pierwsyej części tym razem także tło obyczajowe epoki zostało przedstawione bardzo realistycznie. Kolejny raz ujeły mnie silne kobiety, które walczyły o swoje prawa i bezduszni mężczyźni uważający się za wielce ważynych i mądrych tylko ze względu na swój status społeczny. W powieści nie zabrakło oczywiście miłosnych rozterek i prawdziwych przyjaźni. Ałbena Grabowska nie zostawia swoich czytelników bez emocji i iskry niecierpliwości przy każdym kolejnym rozdziale.

4 komentarze:

  1. Ałbena Grabowska pisze świetne książki. Tej jeszcze nie miałam okazji czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Siostra podrzuca mi jej powieści. W półce już mam kolejną:)

      Usuń
  2. Przewinęła mi się ta książka w księgarni bądź w kiosku. Będę mieć na uwadze :) . Serdecznie pozdrawiam, widzę, że lektura warta przeczytania :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warta przeczytania, szczególnie dlatego, że nawiązuje do prawdziwych wydarzeń.

      Usuń