piątek, 30 kwietnia 2021

Życie to powieść

 Ałena Grabowska, Stulecie Winnych, 2015




"Piorun przeszył niebo, kiedy Kasia Winna wydała z siebie krzyk. Chwilę później letni deszcz lunął na pola Stanisława i Katarzyny z Ożarowskich Winnych, co stanowiło swego rodzaju błogosławieństwo, bo wiosna była tego roku wyjątkowo sucha."




Tom I Ci którzy przeżyli

Tom II Ci, którzy walczyli

Tom III Ci, którzy wierzyli

Trzy tomy powieści Ałeny Grabowskiej to przeprawa przez burzliwe w dziejach Polski stulecie. Sagę rozpoczyna smutna scena porodu bliźniaczek, długo ją przeżywałam, tak samo jak bohaterowie wracają wielokrotnie do tej chwili. Rodzina Winnych to potomkowie Broni i Antoniego. Przyglądałam się ich życiu, jakbym oglądała nowelę. Chociaż serial nakręcony na podstawie powieści jeszcze przede mną. Autorka snuje spójną narrację, raz po raz korzystając z retrospekcji lub czasami niewinnie zdradzając przyszłość. 


Całą trylogię czyta się bardzo szybko i lekko, chociaż opisywane wydarzenia wcale nie są lekkie i przyjemne. Historyczne wydarzenia wiążą się nieodwracalnie z losami bohaterów, przez co czytelnik dokładnie może wyobrazić sobie życie w opisywanych czasach. Z zainteresowaniem przyglądałam się życiu na początku XX wieku i przeżywałam obie wojny razem z bohaterkami powieści, bo z kobietami zdecydowanie łatwiej było mi się tu zaprzyjaźnić. Serdecznie polecam aby wczuć się w życie wielopokoleniowej rodziny Winnych i prześledzić ich losy na tle dziejów historycznych. 


1 komentarz:

  1. Dzięki wielkie za recenzje. Sięgnę. Pozdrawiam, na Południu Kraju plus sześć stopni ;)

    OdpowiedzUsuń