poniedziałek, 18 listopada 2019

Powieść o Kaszubach

M.Klat, P.Paliński, M.Piepka, M.Pruskki, Kamerdyner, 2018




"Wiosna czterdziestego piątego ominęła Starzyno(…). Raz zadęła ciepłym wiatrem od strony Kłanina, raz przyniosła deszcz od Starzyńskiego Dworu, potem uciekła w las bez pożegnania. Kaszubskie checze stały pośród tego błota jak wryte, jakby w pół kroku. Bo co to za porządki w niegdysiejszych Prusach? Przychodzić tak bez zapowiedzi i znikać przed czasem?"


To opowieść, która pochłonęła mnie na kilka długich wieczorów. Książka powstała na podstawie scenariusza filmowego, ale jak to zazwyczaj bywa, jest o wiele bardziej szczegółowa od swojej filmowej wersji. W moim odczuciu bardzo trafnie uzupełniła to, co można obejrzeć na ekranie. To powieść idealna dla mnie, akcja toczy się bowiem w moich rodzinnych stronach, na Kaszubach, między miejscowościami, które znam bardzo dobrze. Nie znałam jednak ich historii, dlatego z przyjemnością zasiadłam do książki. 




Opowieść skupia się na pruskiej rodzinie von Kraus, zamieszkującej pałac w Starzyńskiem Dworze. Matka rodziny bierze na wychowanie sierotę Mateusza, o którym krążą plotki, że jest nieślubnym synem jej męża. Chłopiec z czasem zakochuje się w swojej przybranej siostrze Maricie. Tłem dla tego niezwykłego i trudnego romansu są burzliwe dzieje Polaków, Kaszubów i Prusaków zamieszkujących tereny Pomorza. Na przestrzeni 50 lat, o których mowa w książce, granice Polski kilkakrotnie były zmieniane. Historia, która aż prosi się o epicką powieść. 

Na kartach powieści mogłam poznać rytm życia w pięknych pomorskich dworach. Współcześnie niejednokrotnie je widziałam, w jednym z nich odbyło się nawet moje wesele. Rodziny, które zamieszkiwały dworki i pałace w pierwszej połowie XX wieku bardzo mnie zafascynowały. Od razu po Kamerdynerze zaczęłam poszukiwać dalszych informacji o historii tych miejsc i ich mieszkańcach. Byli to tak zwani pomorscy junkrzy, zatrudniający w swoich majątkach kaszubskich chłopów.

Niezwykłe i brutalne były to czasy, przeminęły bezpowrotnie. Po dawnych mieszkańcach pozostały dziś już tylko grobowce z ich przodkami a w odrestaurowanych dworkach można obecnie miło spędzić czas nocując w hotelu lub posilając się w restauracji. 

Losy rodzin pruskich i ich relacje z Kaszubami to tylko jeden z wielu poruszanych w powieści tematów. Tłem historycznym dla zakazanej miłości głównych bohaterów jest: Wielka Wojna i odzyskanie niepodległości, powstanie Wolnego Miasta Gdańsk, budowa portu w Gdyni, dojście Nazistów do władzy, II wojna światowa i mord ludności kaszubskiej w lasach piaśnickich, wejście na tereny Polski Armii Czerwonej. Jednym słowem ważne sprawy - trzeba czytać!




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz