poniedziałek, 19 sierpnia 2019

Polacy w Niemczech

Emilia Smechowski, Wir Strebermigranten, 2017

Polski tytuł: My super Imigranci





"Wie kommt man am besten an in einem fremden Land, was ist das genau, gute Integration, außer die Sprache lernen, Arbeit und Freunde finden? Und welche Rolle spielt bei alldem eigentlich das Herkunftsland? Hat am Ende gewonnen, wer als Migrant nicht mehr erkennbar ist?"

To jedna z ciekawszych książek przeczytanych przeze mnie w tym roku! Długo na nią czekałam w bibliotece, a teraz zastanawiam się, czy jednak jej nie kupić. To bardzo szczera opowieść berlińskiej dziennikarki, która mając pięć lat przyjechała z rodzicami do Niemiec. W 1988 roku trudno było wyjechać z Polski i nie każdy miał możliwość szybkiego powrotu. To nie były łatwe czasy, dlatego biografia Smechowski nie jest lekka i przyjemna. Jest to historia napisana z bardzo dużą dawką różnego rodzaju emocji. 

Dla mnie jest to bardzo ważna książka, nie tylko ze względu na fakt, iż sama mieszkam od 10 lat w Niemczech, wychowuję tu dzieci i na co dzień borykam się ze swoją dwukulturowością i podwójną tożsamością, ale głównie dlatego, że teraz lepiej rozumiem swoich dorosłych uczniów. Uczę ich w Niemczech języka polskiego jako obcego, mimo tego, że często pochodzą z polskich rodzin i mają rodziców Polaków. Do tej pory nie mogłam zrozumieć dlaczego Polacy mówią do swoich dzieci w obcym języku. Po książce Wir Strebermigranten znam już odpowiedź na to pytanie. 

Emilia Smechowski jest moją rówieśnicą, urodziła się w Wejherowie, czyli w moich rodzinnych stronach. Bardzo łatwo było mi się z nią utożsamić. Ja jednak emigrowałam do Niemiec dokładnie dwadzieścia lat później, czyli już w całkiem innej rzeczywistości. Do tej pory nigdy nie zostałam postawiona w sytuacji, w której musiałabym wstydzić się swojego języka ojczystego. Z zaciekawieniem przeczytałam o zmaganiach Polaków, którzy w latach osiemdziesiątych XX wieku opuścili Polsckę. Kiedyś już przyglądałam się temu w książce Alexandry Tobor, historia Emilii jest jednak bardziej dramatyczna.

Głównym problemem poruszanym przez autorkę jest niewidzialność Polaków w Niemczech, ich cel wniknięcia w społeczeństwo niemieckie i pogrzebania swojej polskiej tożsamości. Smechowski pokazuje skutki tak ekstremalnej asymilacji, często ucieka się do skojarzeń z obecną sytuacją uchodźców w Niemchech. Kolejnym wątkiem powieści jest historia dziewczyny, która zmaga się ze swoją tożsamością, buntuje przeciw rodzicom, próbuje walczyć o swoje marzenia. Bardzo interesująca jest droga, którą przeszła bohaterka tej książki i to jak krok po kroku budziła w sobie swoją zgermanizowaną polskość, aby w końcu całkowicie się jej poddać i udać się w podróż sladami swoich korzeni.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz