poniedziałek, 23 listopada 2020

Królowie lasów

 Peter Wohlleben, Das geheime Leben der Bäume, 2015

Polski tytuł: Sekretne życie drzew



"Ten, kto wie, że drzewa odczuwają ból i mają pamięć, i że drzewni rodzice żyją razem ze swoimi dziećmi, nie będzie już mógł tak po porostu ich ścinać i siać wśród nich spustoszenia ciężkimi maszynami"

Peter Wohlleben to niemiecki przyrodnik. Jego książka o drzewach stała się światowym bestsellerem. Zupełnie mnie to nie dziwi, gdyż potrafi on opowiadać o lesie z niezwykłym wyczuciem. Snuje historię drzew, jakby opowiadał o swoich najlepszych przyjaciołach. Gdy zaczęłam słuchać audiobooka poczułam się oczarowana tą prozą. Autor cały czas porównuje drzewa do ludzi, zapewne zabieg ten ma pomóc w lepszym zrozumieniu całego mechanizmu, jaki ma miejsce w lasach i parkach.

Po tej książce już nidgy chyba nie przejdę obok żadnego drzewa obojętnie. Przyglądam się ich zadziwiającym korzeniom, dzięki którym potrafią się ze sobą porozumiewać, zwracam uwagę na korę i liście. Niesamowite, ile wiadomości można z nich wyczytać. Wędrówki do lasu po tej książce stają się o wiele bardziej ciekawsze. Jak dobrze, że las jest zawsze blisko mnie. Kryje w sobie mnóstwo niezwykłych tajemnic. Do tej pory myślałam, że największą tajemnicą były w nim zwierzęta, teraz odkryłam, jak dużo sekretów drzemie w drzewach. To naprawdę bardzo fascynujące. Na podstawie książki powstał film przyrodniczy. Tu niemiecki zwiastun:



2 komentarze:

  1. U mnie drzew, lasów, parków dostatek. Książka wędruje na moją listę do przeczytania :) Pozdrawiam !

    OdpowiedzUsuń
  2. Wohlleben to w Niemczech postać - instytucja. Sama zaś książka w wielu aspektach jest ciekawa (co tłumaczenie świetnie oddaje), aczkolwiek kilka jego stwierdzeń jest chyba nad wyraz...

    OdpowiedzUsuń