wtorek, 5 lipca 2011

TEATR OD PODSZEWKI W DZIENNIKACH KRYSTYNY JANDY

www.malpa.pl, Krystyna Janda 


Literatura lekka i przyjemna, do jakiej zawsze zaliczałam pamiętnikarstwo nie zawsze pozwala czytelnikowi na całkowite wyłączenie komórek myślących i analizujących! Ostatnio, ze względu na małe zawirowania w moim życiu, nie mogę skupić się na żadnej ambitnej prozie i wybieram pozycje łatwiejsze. Sięgając po www.małpa.pl  Krystyny Jandy oczekiwałam właśnie takiej lekkiej lektury nie wymagającej ode mnie zbyt wielkiego zaangażowania. Nie dało się jednak tego uniknąć. Dwa tomy wydanych drukiem notatek bloga Jandy z lat 2000-2002 zanurzyły mnie w świat teatru, który całkowicie mnie pochłonął. Niesamowicie jak zaciekawić może życie prywatne osoby publicznej, kiedy opowiada ona o sobie z tak wielka pasją i inteligencją. Przez cały tydzień, czytając te książki nie myślałam o niczym innym jak właśnie aktorstwie, polskich teatrach i ludziach, o których pisze Janda. Sięgałam po książki, o których mówi i odnajdywałam w internecie informacji o spektaklach przez nią granych. Tak bardzo mnie to zaciekawiło. Poczułam nawet straszną potrzebę wizyty w teatrze, albo chociażby obejrzenia spektaklu w telewizji. Nie ważne czy po polsku czy po niemiecku, chce obserwować i analizować to, na co zwraca uwagę autorka książki. Sama w dzieciństwie grywałam w teatrzykach a podczas studiów występowałam w Kole Recytatorskim, obecność na scenie nie jest mi więc zupełnie obca, ale dopiero Krystyna Janda uzmysłowiła mi na czym polega zawód prawdziwego aktora i zdradziła tajniki tego co dzieje się za kulisami przedstawienia.

Ponadto po przeczytaniu obu książek poczułam jeszcze jedną, ogromną potrzebę. Przemyślenia autorki są tak ambitne a za razem proste i bliskie każdej kobiecie, że wręcz wymuszają zastanowienie się nad własnym życiem. Tym samym zapragnęłam wrócić znowu do swoich pamiętników. Czytania zapisków z dzieciństwa i młodości oraz ich kontynuacji. Ogarnęło mną poczucie, że życie jest bardzo ulotne i trzeba koniecznie w jakikolwiek sposób walczyć o przetrwanie. Zawsze towarzyszyła mi myśl aby utrwalić siebie i te wyjątkowe chwile, które nigdy już nie wrócą. Utrwalić je na zdjęciach, zapisać w pamiętniku chociażby dla własnych dzieci. Polecam te książki, jako refleksje nad życiem wielkiej aktorki i swoim.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz