poniedziałek, 26 września 2022

Opowieść o Polsce porozbiorowej

 K.Janicki, R.Kuzak, D.Kaliński, A.Janicka, Przedwojenna Polska w liczbach, 2022




"W jednopokojowych klitkach często gnieździło się nawet powyżej dziesięciu osób. Właściciele mieli najemców, najemcy sublokatorów, ci niekiedy jeszcze lokatorów trzeciego czy czwartego stopnia. Zdarzały się nawet sytuacje, gdy łóżka wynajmowano na godziny. Inny człowiek spał w nich nocą, inny za dnia." (s.126)



Cieszę się, że miałam możliwość przeczytania tej książki. Znacznie wzbogaciła ona moją wiedzę na temat początków XX wieku, który zawsze bardzo mnie fascynował zarówno literacko jak i historycznie oraz obyczajowo. Niektóre rozdziały uzupełniły obraz, który miałam chociażby o dwudziestoleciu międzywojennym albo o powstawaniu portu w Gdyni. Bardzo dużo ciekawych rzeczy dowiedziałam się o Wielkim Kryzysie w latach 1929-1935 czy też o epidemii hiszpanki, jaka nawiedziła Polskę zaraz po odzyskaniu niepodległości i trwała dwa lata. Warto przenieść się na chwilę w czasie i podejrzeć życie naszych dziadków i ich rodziców. Tym bardziej, że nie mają już szansy sami nam o tym opowiedzieć. 

Podoba mi się, że czterech historyków w tak przystępny sposób przekazuje swoją wiedzę. Każdy z nich opowiada z pasją i zaangażowaniem. Rozdziały są treściwe, dzięki czemu nie miałam poczucia przeładowania wiedzą. Konkretne tematy są podsumowane bardzo klarownie, nie nudziłam się ani przez chwilę. Niektóre ciekawostki mnie bardzo zdziwiły a inne rozśmieszyły. Nie wiedziałam na przykład, że w Polsce po rozbiorach były różne waluty, albo osiemdziesiąt progów podatkowych. Oprócz historycznych faktów są tu rozdziały o radiu, samochodach i fatalnych drogach, prądzie, telefonach, kinie oraz po prostu o ludziach i ich sposobach na radzenie sobie w rzeczywistości w jakiej przyszło im żyć:)


1 komentarz:

  1. Bellona Iwono to jedno z moich ulubionych wydawnictw. Więc tytuł wędruje na moją listę do "przeczytania" . Pozdrawiam :-) .

    OdpowiedzUsuń