niedziela, 14 stycznia 2018

W innym wymiarze

Alice Munro, Zu viel Glück, 2009




Polski tytuł: Zbyt wiele szczęścia
Angielski tytuł oryginału: Too Much Happiness





Styczeń będzie chyba miesiącem audiobooków. Wysłuchałam niedawno niemieckiej interpretacji opowiadań noblistki Alice Munro. Wracam do tej autorki zawsze, gdy mam ochotę na coś lżejszego. Choć z jednej strony jest to proza reprezentująca w pewien sposób psychologiczne podejście do opisanej problematyki, to jednak opowiada po prostu o kobietach i ich przeżyciach. Jeśli nie mamy ochoty wgłębiać się w psychoanalityczną podszewkę opowiadań Munro, zawsze można po prostu zrelaksować się przy lekko opowiedzianej historyjce.

Tym razem już po pierwszym z opowiadań musiałam się zatrzymać na dłużej. Inny wymiar a po niemiecku Dimension, to uważnie poprowadzony tekst, zdradzający krok po kroku, słowo po słowie wielką i ponurą tajemnicę, jaką nosi w sobie główna bohaterka. Nadal kiedy o tym myślę, ciarki przechodzą mi po plecach. Nie chcę za dużo zdradzić, wystarczy tyle, że chodzi o dzieci i budowanie życia na nowo po wstrząsającym wydarzeniu.

U Munro nie zawsze wszystko podane jest wprost. Często zanim wszystkie karty zostaną odkryte trzeba długo się domyślać, samemu analizować i filozofować. Koniec opowiadania nigdy nie zamyka życia bohaterów. Autorka odsłania skrawek ich egzystencji po czym zostawia wszystko i każe nam kończyć obserwacje. W przypadku tej książki było to trochę denerwujące. Trudo było mi tak od razu przejmować się problemami innych osób, kiedy w głowie miałam nadal bohatera poprzedniego opowiadania.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz